tisdag 20 februari 2007

Åre

I helgen har vi varit i Åre, civilisationens vagga. Mer om det, först vill jag meddela att tentan är avklarad, jag vet ju inte resultatet än med lovar att berätta sanningen om detta så snart jag fått reda på den. Det kändes tillfredsställande att ha den avklarad. Direkt från tentan stack jag hem, packade bilen halvfull med skidor, kläder och mitt lättade jag. Sen bar det iväg. Resan dit skedde via metropoler som Fredrika, Dorotea samt Strömsund (känt för sitt CSN postservice). Helt enkelt riktigt tråkigt. Det är svårt att roa sig ensam i bilen, har någon nått vattentätt knep så lär mig. Iallafall kom jag fram runt sju, varpå jag knappt hann packa ur innan det bar iväg på tävling. Damernas slalom, där Anja ju som bekant tog ett brons. Hon får väl räknas som en hyfsad tävlingsmänniska tycker jag. Sen tillbaka och restaurangbesök klockan 21. Kött grillat på täljsten, vad ska de hitta på härnäst? Socialt och gott sätt att äta kött på. Klart godkänt. Slocknade som ett ljus till tonerna av Tomas Ledin från festivalområdet.

Följande dag började tidigt som sig bör. Vi hann gå in till åre by för att kolla efter spännen till min hjälm som tyvärr börjar sjunga på sista versen. De vi hittade fungerar väl i bästa fall som nödlösning men det får duga sålänge, tills jag hittat ett fullvärdigt komplement eller ny hjälm. Snabbt jobbat, vi åkte första vagnen upp för att piska pisten fram till tio då herrarnas första åk i slalom började. Vi kollade de första 15, men sen tog åklusten överhanden och vi stack iväg.


Sen åkte vi skidor i hög fart fram till lunch. Vi är ganska duktiga på att åka båda två, vilket är toppensköj! Vi fick provlåna några skidor också, kul.

Efter lunch var det andra åket, efter alla svenskar åkt ur var det inte så kul men italienaren som kom tvåa var så jätteglad att det räckte åt alla.

På kvällen prisutdelning och efter tävlade oldboys i en välgörenhetstävling. Jag har sett Ingemar Stenmark åka skidor! Säkert 10 000 på plats, jag tror det var fler än de som följde någon av VM-tävlingarna. Han är ganska populär den gubben.

Efterföljande dag åkte Tomas och Elisabeth hem till Täby så jag och gullan fick svepa förbi varenda annan åkare själva. Vi lyckades. Vi åkte hemåt runt tre, hemvägen gick via östersund och sollefteå till husum och sen Umeå. Kom hem sent men det är roligare att vara två när man åker bil.

Nu måste jag gå och äta semlor, men nästa gång ska jag berätta mer om klassens automationsprojekt; att styra en biobränslepanna som ska elda havre. Stay funky!

/Henrik

1 kommentar:

Henrik Lantz sa...

Haha, vilken underbart nedlåtande handpåläggning du gör på Maja. Lycka till i vasaloppet nu! Varför visar de ej det på tv?