fredag 9 februari 2007

Christer!


Igår var Christer Fuglesang, den förste svensk att bo i USA längre än ett halvår och inte bryta på amerikanska, på Umeå universitet. Han hade tydligen gjort nån lång resa som han gärna ville berätta om. Kändiskåta som vi är var vi naturligtvis där. Han startade med nån film om det som de hade pysslat med, denna missade dock jag, vissa måste ju plugga. Iallafall blev han "intervjuad" av Staffan Ling, känd från TV. Jag tyckte nog att Christer kunde fått lite mer utrymme och Staffan lite mindre men på det hela taget fungerade det bra. Han berättade bl.a. om att han trodde på liv i rymden och att vi kommer bo på mars. Det gamla vanliga dravlet. Han hade inte heller sett gud därute så det verkar ju vara kört. Lite tråkigt var också att under frågestunden var det bara barnen i publiken som tordes ställa några frågor. Tyvärr satt vi på läktaren där det inte fanns någon mikrofon, annars hade jag såklart frågat honom om han, som förste svensk, dansat fugledansen i rymden.

Utöver detta har jag haft dugga idag, den var svår och gick inte alls bra, men det får jag ta igen på tentan om en vecka. Maja hade sin första tenta igår, i statistik. Enligt uppgift klurig men jag tror nog att hon klarade den galant. Förutom dugga har jag idag varit på studiebesök på norrmejerier. Min vanliga otur hade jag ingen chans att skaffa mig varuprover men besöket var till belåtenhet trots allt.

Träning har skett denna vecka också. Lite färre mil/timmar än förra veckan, p.g.a. vädret. I måndags hade jag som sagt vilodag, medans vi på tisdagen åkte längd i -20 grader. Efter en liten bit fick maja vita fläckar, på nästippen, ena kinden och ena örat. Vi bestämde oss då för att åka varvet runt lite snabbt och för att det var för kallt. När vi kom tillbaka var vi båda varma och fläckarna var borta så vi fortsatte och körde 1,5 mil den dagen. Jag lovar att vi slog hastighetsrekord... När vi kom tillbaka till lägenheten svullnade hennes ena öra upp lite grann och blev rött och hon fick också en röd fläck på kinden. Dagen efter var detta kvar till viss del och det var dessutom -22 på termometern så vi bestämde oss för att skippa träningen den dagen. Klokt beslut tror jag. Igår var hon dock helt återställd och det var 10 grader varmare så då fick vi ihop 2 mil. Idag blir det vila för att imorgon tömma ur oss över en 5-mil.

På söndag åker Maja till Åre. Hon har lyckats tillgodoräkna sig en vecka prof. utveckling eftersom hon haft praktik och kan då vara borta hela veckan. Jag får vara kvar i Umeå och plugga, men efter tentan åker jag efter och blir borta nästa helg. Det ska bli riktigt kul.


Nu ska jag hämta upp maja och sticka på stan, något v
i inte gjort de första veckorna. Såhär är vädret här; rätt ok... Long life and prosper!

Inga kommentarer: