tisdag 20 maj 2008

Tillbaka till verkligheten

Jo jag var ute och klättrade i helgen, som utlovat. Men inte en endaste liten bild tog jag minsann! Det blev som aldrig av. Man måste ju få läge att knäppa några foton ju, fast det passar inte så bra när man står där och fipplar med repet eller är mitt på klippan och försöker att inte ramla ner för det enda man litar på är 3 kubikcentimeter stål inkilat i en spricka i berget. Det gick ju bra denna gången också. Jag kan bli så förundrad över att det faktiskt fungerar, på väg ner från berget stannade jag till och funderade över vad som nyss varit. Ca 60 m ovan mark och full tillit på ett stycke tyg (slinga) som får plats i en näve, två bultar fastskruvade i ett av de sprödaste (men starkt och inte så poröst) materialen som finns, en kedja som hänger ute året om eller nåt annat som man inte vill tänka för mycket på. Trots att det verkar vara väldigt riskabelt är tillbuden få, förmodligen på att man förstår precis hur farligt det är och ser till att inte hamna på fel ställe med fel utbildning och fel utrustning. Här kan man göra en jämförelse med de som åker upp för att åka på glaciären Mer de Glace i Chamonix. Mycket vackert men med flertalet dödliga sprickor. Eftersom man inte ser dom kan man lätt ignorera faran och utsätter sig därmed för större risk än man är medveten om. Oj lite Off topic men iallafall det gick bra och jag är förundrad men borde inte vara det.

Nu är jag tillbaka i stan och pluggar! Tro det eller ej men jag har faktiskt fått nåt gjort idag. Så det är bäst att jag fortsätter nu när jag är "in the zone".

Inga kommentarer: