söndag 18 mars 2007

Ledsen för er väntan

Men nu är vi tillbaka. Eller snarare Henrik. Jag har haft mycket att göra de senaste veckorna och den där "blogg-känslan" har inte riktigt infunnit sig. Eftersom Maja inte verkar vilja engagera sig i denna vår allmänna dagbok så har det blivit lite långt sen senast. Så en liten uppdatering kanske kan vara på sin plats? Anledningen till avbrottet beror på min skolgång. Jag har, i ett tillfälligt stadie av överprestation, pluggat 200 % senaste veckorna. Men med facit i hand har det gått vägen över förväntan!

Jag klarade min tentamen i konstruktionsmaterial, med en fyra i betyg. Riktigt kul. Bra kurs, en riktig "ingenjörskurs" kan man säga. Mycket matnyttigt och
intressanta diskussioner på lektionerna. Det andra jag gjort är ett projekt i automation, där den första delen av kursen bestod i en tenta på 5 HP och sedan just detta projekt. Projektet bestod i att konstruera en panna för att elda biobränsle, i vårt fall havre. Vi var indelade i tre grupper och min grupp hade hand om själva styrningen m.h.a. PLC (som är en liten dator kan man säga). Projektet blev lite av en besvikelse faktiskt. För mycket tid gick åt att bygga testpannan (som sedan fick sova med fiskarna) och för lite tid för testkörning och intrimmning av programmet. Det var kul att se att det faktiskt fungerade men det skedde bara sista dagen. Jag har iallafall plockat upp lite mer elektronik och lärt mig om lambdasonden. Kunskap kunskap. Det var även jag som kopplade in hela kittet vid testkörningen, tyvärr har jag inga bilder på hela härligheten eftersom jag formaterat datorn och tappat bort min cd-skiva till telefonen så jag kan inte föra över några bilder... Nåväl, det var kul att jobba i projektform och en skoj projekt trots allt.

Eftersom jag med goda erfarenheter klarat av dessa 10 veckor har jag, i ett tillstånd av övermod, bestämt mig för att läsa 150 % följande 10 veckor. Två mattekurser och en kurs i svetshållfasthet. Dessutom har jag fått ett extrajobb som brevsorterare på posten, där jag börjar nästa måndag. Detta i kombination med vår träning inför klassikerloppen gör att jag så smått önskar att dygnet hade 36 timmar istället. Men ingen minns en fegis som pappa brukar säga. Jag har också upptäckt att vi har påsklov på denna skola! Lysande, det blir en sväng till både Björneborg och Göteborg. Vill ni träffa mig föreslår jag att ni skickar ett sms eller allra helst ringer! Jag lovar försöka behaga alla.


Igår var vi och simmade på det lokala jättegymmet, IKSU. De har flera olika sektioner inom sin verksamhet, bl.a en friluftssektion. Denna sektion hade en annons om vintertältning och topptur i Borgafjäll nästa helg. Den fick vi syn på, så nästa helg ska vi tälta och åka skidor. På bilden här bredvid ser ni hur det ser ut i Borgafjäll. Rätt ok efter vad det verkar, 150 cm snö i terrängen dessutom. Håll tummarna för finväder. I samband med detta har jag tänkt köpa kamera också, det är hög tid att dokumentera vår framfart med bildbevis. Det känns som en bra investering inför resan till sydamerika dessutom. Det är ju lite av en djungel det här med digitalkameror men efter lite googlande, pricerunnande, tänkande, klämmande och inte minst diskuterande med både min bättre hälft (Maja) och den sämre (plånboken) har jag lyckats skära ner det till två alternativ. Idag ska jag bestämma mig och sen beställa... Mmm konsumera i mitt hjärta... Nå nog för idag. Hoppas att folk fortfarande läser och kommer fortsätta med det trots den dåliga uppdateringen på sistone, jag lovar bättring!

/Henrik

4 kommentarer:

Henrik Lantz sa...

Gött att ni är tillbaka! Jag trodde att någon opererat bort internet i norra sverige så att ni inte kunde blogga pga det.

Anonym sa...

Har precis sett väderprognosen! Ni verkar få en riktig kanonhelg om den håller. Hoppas bara Maria får av sej pjäxorna när ni ska sova.... Hudarna är på väg i alla fall. //Elisabeth

Anonym sa...

"Vill ni träffa mig föreslår jag att ni skickar ett sms eller allra helst ringer"

Ska man ska begära audiens?

Henry o Majgull sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.